Om året som gick

Under hösten som gick hände mer i mitt liv än vad som någonsin hänt mig förut på alla sätt och vis.


2008 var året då jag gick från att vara "skabb-alice" till att bli någon. Någon som blev uppskattad för det jag gjorde.
Jag har hela mitt liv älskat att sjunga och plötsligt fick jag möjligheten att göra det jag älskar på heltid, dessutom under världens bästa förutsättningar.
 
Hela det här året har för mig handlat om idol. Min första audition gjorde jag i mars nere i Karlstad. Nästa stopp blev slutaudition i maj, några dagar utav tortyr men ändå något utav det roligaste jag gjort. Jag lyckades ta mig igenom alla de krävande momenten och när den sista dagen led mot sitt slut var jag en utav de 16 lyckliga finalisterna till kvalet. Sommaren gick snabbt och inte en enda dag gick utan att jag tänkte på det idoläventyret som väntade, men eftersom att allt fortfarande var sekretess var vi tvungna att vara tysta om allt som hänt. Jag tror inte att någon här hemma kunde tro att jag gått så långt redan då. Det pratades mycket hit och dit och de vanligaste kommentarerna var " ja, men det är ju svårt att söka till idol, du får väl prova igen nästa år då! Var inte besviken!". (Inombords skrattade jag nöjt och lyckligt för mig själv) I augusti fick vi allihopa åka på en workshopvecka på Gran Canaria, ett utav årets roligaste händelser! Vi hade så fruktansvärt roligt hela veckan och blev sammansvetsade som en enda stor familj. Det kändes som om vi för alltid skulle vara 16 finalister, jag kunde inte tänka mig idolresan utan en enda utav dem. Efter att jag lärt känna dem allihopa och hört dem sjunga trodde jag verkligen att jag skulle bli den första att åka ut i kvalet. De som känner mig vet att jag var otroligt nojig under just kvalveckan. Jag hade under 3 nätter drömt att jag åkte ut först utav oss alla. Kväll efter kväll gick och jag lyckades sitta kvar i den där soffan trots allt och när fredagen var över satt jag lyckligt bland de 11 finalisterna som tagit sig vidare till den riktiga tävlingen, fredagsfinalerna. Nu skulle det börja mer på riktigt! Fredag efter fredag lyckades jag hålla mig kvar. 2 gånger hängde jag löst, dock bara en gång bland de 2 sista. Hela idolresan har varit helt underbar, men inte bara en dans på rosor. Vi har jobbat hårt varje dag för att nå våra drömmar och det jag personligen jobbat mest med hela hösten är mitt självförtroende, att tro på mig själv mer. Jag har utvecklats otroligt mycket både som person och artist, fysiskt och psykiskt. Jag är stolt och glad över vad jag åstadkommit jag trodde aldrig att jag skulle komma dit jag är idag. Att få stå på scenen inför ett fullsatt globen var det bästa jag gjort i hela mitt liv (hitills), Tack till alla er som gjorde min dröm till verklighet, som tog mig dit.


Sedan finalen har jag tillsammans med Robin och Kevin varit ute på turné. Vi har otroligt roligt tillsammans och det är jättekul att få komma ut i landet och träffa svenska folket som följt oss under hela hösten och höra om vad de tyckt och så. Jag blir så glad och rörd när jag får fina ord och kommentarer. Här om dagen kom det fram en liten 5årig flicka som sa "Alice, när jag blir stor ska jag bli som du", det var så gulligt sagt att jag blev helt varm och lycklig inombords. Jag är glad om jag kan göra andra glada! 

Något jag också fått känna på under året är media och press. Hur man verkligen kan formas till någon man verkligen inte här. Hur det skrivs saker som både är positivt och negativt-. Jag har hamnat i en värld där folk tycker till om en. Helt plötsligt så tycker folk ute i landet saker om en, både bra och dåliga saker. Det har varit svårt att lära sig ta, att man helt plötsligt blir en offentlig person som folk tycker till om. Allra senaste artikeln handlade om hur jag kört skoter olagligt. journalisten och fotografen blev medbjudna av oss att delta på skoterutflykten, de visade sin uppskattning genom att skriva en sådan artikel. vi hade jätteroligt och istället för att skriva hur roligt vi hade och hur fint det var väljer de att lyfta fram något negativt. Dessutom stämde inte det som stod, om man går efter vägverkets hemsida körde jag lagligt, haha. Att de dessutom stod att Robin hade kört "värstingskotern" stämmer inte heller. Han körde en likadan skoter som mig med fick prova guidens monsterskoter någon minut ute på isen, under uppsikt av ledarna. Tack Arvidsjaur för en härlig utflykt! :)



Jag har också fått lära mig om saknad och kärlek, hur mycket jag saknat min familj och mina vänner, och allt här hemma. Även om jag älskar att ha saker att göra och gillar att fara och flänga är det så skönt att komma hem ibland, komma hem och vila, bara vara :)tack till min familj och mina vänner som stått ut med allt det här, jag älskar er.



Det här året har gått så overkligt snabbt. Jag har inte hunnit fatta vad som hänt, inte hunnit ta in allt än. Att allt detta hänt mig!? Alice Svensson 17 år från lilla Hedesunda, det kunde väl ingen tro. Det var ingenting jag vågade hoppas på, dock något jag drömt om hela mitt liv. Det har i alla fall varit det bästa året i mitt liv än så länge, även om det ibland inte känts så lätt eller roligt.  Samtidigt som jag aldrig kommer eller vill glömma någonting som hänt under året blickar jag nu framåt. Under det kommande året ska jag fortsätta att kämpa för att nå min dröm. Jag önskar att 2009 blir lika fint och bra som 2008, om inte bättre.

Tack till alla er som gjorde 2008 till det bästa året någonsin för mig. Kärlek / a






Btw, bloggen här är på g ;) LOVAR!


Kommentarer
Postat av: Heidi-Jessica

Fint skrivet! Vill önska dig ett gott nytt år och lycka att nå dina drömmar!

Postat av: Jossan

Du var jätteduktig i idol! :)

Hoppas jag också kan bli lika framgångsrik, älskar verkligen att hålla på med musik. Gott nytt år, kram!

2009-01-01 @ 18:26:23
URL: http://josselimini.blogg.se/
Postat av: Hella

Hi girl!

Tänkte berätta att jag har lagt ner glamhella (sorglig, jag vet) och startar från och med idag en ny blogg. Ser fram emot att se din nya design!

Ha det så bra, och gott nytt år!

KRAM

2009-01-01 @ 18:27:59
URL: http://holymacaroni.blogg.se/
Postat av: Maria Nordvall

Du är så söt Alice & verkligen grym på det du gör. När jag har träffat dig har jag bara uppfattat positiva saker & jag benundrar dig verkligen! Jag hoppas du tar till dig av dom bra sakerna, för det finns betydligt fler än dom dåliga, folk uppmärksammar bara dom dåliga mer. Vi ses när ni kommer till Ludvika. kärlek<3

2009-01-01 @ 18:43:40
URL: http://marianordvall.blogg.se/
Postat av: Malin

Du är så snygg Alice & verkligen grym på det du gör!!!!!!!!!!!!! Såg dig på ICA MAXI i Visby. Älskar låten "these words" när du sjunger den



kramkram

2009-01-01 @ 18:46:44
Postat av: Marielle

Härligt att ha dig här Alice! Ska definitivt följa dig.



Wish you luck!



2009-01-01 @ 20:45:40
Postat av: Sara

Fint skrivet! Tänk vilken vändning ens liv kan få på så kort tid. Jag höll på dig ända sedan starten och är jätteglad att jag fick se och höra dig sjunga under alla fredagsfinaler! Var och såg på er när ni söng och skrev autografer här i Skellefteå. Dock så tog jag aldrig någon autograf utan jag stod och fotade er medan ni skrev autografer. Fick 2-3 kort då du tittade in i kameran och den bästa kommer nog upp på min blogg inom kort:)



Lycka till Alice! Jag är övertygad om att det här året kommer bli minst lika bra som det förra :D

2009-01-01 @ 22:56:43
URL: http://santapola.blogg.se/
Postat av: celina

hej alice.

jag läste ditt inlägg, det va bara att inte ville sluta läsa det va så fint.

du har varit stor för mig.

jag har hållt alla tummar för varje fredag för att du skulle vara kvar.

jag hoppas det kommer att gå bra för dig i framtiden eller det är jag säker på!

jag såg dig på ica maxi i skellefteå, du va bara bäst.

hoppas du får ett bra år 2009.

kram

kram..

2009-01-02 @ 00:17:30
Postat av: katrín

åh alice! du är verkligen en inspiration och en vacker dag ska jag ta till mig mod att söka till idol :)

2009-01-02 @ 02:09:10
Postat av: Alina

Hej Alice! Du är så grymt bra!!

Du får gärna lyssna på de här låtarna jag sjunger:)



Kramar



http://emmiealina.blogg.se/2008/december/learning-to-fly.html



http://emmiealina.blogg.se/2008/december/sweet-home-alabama-1.html

2009-01-02 @ 03:23:47
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: melinda

du förtjänar allt! puss

2009-01-02 @ 10:04:18
Postat av: Linn

Alice, vad som än skrivs i media så kommer du ändå alltid att vara bäääst(Y)

Det vet både du & jag <3

2009-01-02 @ 12:20:42
URL: http://underbartful.blogg.se/
Postat av: carro

alice du är bäst! :D

2009-01-02 @ 12:35:16
URL: http://carrorocks.blogg.se/
Postat av: nalita

vilken söt bild :)

2009-01-02 @ 14:55:49
URL: http://naliita.blogg.se/
Postat av: Linnea Gröning

Jag älskar den där bilden, du är så otroligt söt! Underbara Alice, du är bäst <3

2009-01-02 @ 15:18:53
URL: http://muusicbeat.blogg.se/
Postat av: Claudia

Det ska bli kul att se bloggen sen :) <33

2009-01-02 @ 15:23:27
Postat av: Claudia

Alice, du skriver från hjärtat med kärlek det var en jätte fin text, och det märker man. Du är jättesöt och har en otroligt bra röst. Du har fått mig att förstå att drömmar kan gå i uppfyllelse själv vill jag också bli artist och jag ska aldrig sluta tro att jag kan bli det jag har nyss anmält mig till Next Star 2009 och jag hoppas det går bra:) Du sprider en sån stor glädje på scen, och när du pratade med mig på skivsigneringen det är bara glädje :) och när du bara sa ordet tack när jag gav dej scrapbookingpappret bara det betyder mycket. Du lyser upp min dag, och så fort jag blir ledsen sätter jag på idolskivan och bläddrar till låt nr 2, jag kan lyssna på den dygnet om. Du är en förebild och jag ser upp till dig :) Du har en stark personlighet, och positiv. Varje gång jag ser dej är du alltid så glad det är kul att se. Jag har skrivit en låt till dej (inte klar än), men jag vet inte hur du ska höra den :)

Jag vill jätte gärna träffa dig igen och krama dig länge.

Jag vet inte hur jag ska beskriva dej, jag skulle kunna sitta här i flera timmar och skriva allt bra du gör och hur mycket du betyder.

Du måste bara förstå att jag älskar dej så mycket och det vill jag visa dej med min låt.



Det där rosa pappret om dig som jag gav dej, jag råka riva av halva baksidan när jag stod i kön till skivsignerien, så skulle jag köpa lim på bokia men då hade alla affärer stängt. :) Hoppas du blev glad för den iallafall



idol i löddeköpinge:

Jag kom ihåg när du var i Löddeköpinge, det var fantastiskt jag stod utanför och vänta i 2h sen öppna dom då kröp jag under gallret för att få en bra plats, alla var vilda. Jag fick en plats längst fram mot gallret vid scenen. När du kom ut och börja sjunga var det helt fantastiskt, jag fick tårar i ögonen när du kom ut det var en dröm att få se dig på scenen i Lödde istället för att sitta klistrad framför tv.n varje fredag. Sen signera du albummet, först lämmna jag det till Kevin sen samtidigt du fick albummet gav jag dig också scrapbookingpappret med text och bilder till dig, du log och sa "åh va fin tack" och gav mig en kram, tack :) Då blev jag jätteglad Robin signerade skivan sen ställde jag mig i kön igen, för att få en kram till och en från kevin och robin också, det fick jag. Tack för denna dag, kommer komma ihåg den för alltid.



Jag vill jättegärna ge dig min låt till dig men hur, hur ? :)

och jag hoppas du kommer ihåg mig.



kramar // Claudia



Ps. jag älskar din röst inte bara när du sjunger och när du pratar, din dialekt och röst :)

2009-01-02 @ 15:33:28
Postat av: erika

Jättefint skrivet Alice!

jag kommer absolut läsa din blogg! grymt bra :D

2009-01-02 @ 15:54:18
URL: http://eriikal.blogg.se/
Postat av: Lina

Alice, jag blev så varm inombords när jag var på finalen i globen och det stod klart att det var Kevin som vann för att då satt det 2 st 6 åriga tjejer med en Alice skylt som började stört grina för att dom hejade på dig, jag tyckte att det var så gulligt

2009-01-02 @ 21:40:03
Postat av: annalisa

HEJ JAG ÄLSKAR DIG, PUSS

2009-01-02 @ 22:40:04
Postat av: Malin

"skabb-alice"? :O wtf..

såg dej robin och kevin när ni var i umeå,

jag vart hur chokad som helst :O

jag har alltid tyckt att du varit bra :)

men när jag såg dej live :O ojojoj,

du sjunger mkt bättre irl ju :O



och jag vet att du och robin är less på att folk tror att ni är tsm, men helt seriöst, är ni inte det nu? ;) haha nyfiken!

2009-01-02 @ 22:48:32
URL: http://http://malinamandaolofsson.blogg.se/
Postat av: Anton

du gör mitt 2009 ljust <3

2009-01-03 @ 01:20:27
URL: http://engstrm.blogg.se/
Postat av: alma

SNYGG-ROOBIIIN I BAKRUNDEN!<3

2009-01-03 @ 01:28:37
Postat av: Kristin

Gud vad kul Alice! (Pyran här, Fias syster)

Tror det kommer gå suveränt för dig i framtiden =)

2009-01-03 @ 16:58:35
URL: http://www.liddie.se
Postat av: olivia

alice, du är mitt liv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<3

2009-01-03 @ 17:25:15
URL: http://olivia.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej Alice!

Grattis till all framgång, hoppas att det håller i sig - vill höra mer av dig(btw är du mkt bra på idol-skivan)!;)

Lycka till med allt!=)

2009-01-03 @ 19:46:53
Postat av: julia

Fint skrivet :)

2009-01-03 @ 21:53:12
URL: http://juliaenylen.blogg.se/
Postat av: Tove

Du är verkligen jätte duktig, och jag hoppas det kommer gå super 2009 =) Men det vet jag att det kommer!

2009-01-03 @ 22:43:52
Postat av: Felicia

wow, vilken resa! Så härligt att du delar med dig av den till oss. Du verkar vara så jordnära. Alice, <3

2009-01-04 @ 11:02:48
Postat av: sandra

Ååå, jag blir så glad för din skull när jag läser. Du kanske tycker att jag är dumm, men jag hoppades på att du skulle komma 2, just för att tvåorna syns mer än ettorna. Han Daniell som vann 2004, hörde man inte av efter finalen, men Darin däremot blev Skit stor. Du kommer nog synas lika mycket. Jag tycker att du är skit bra.



God fortsättning :)

2009-01-04 @ 21:58:45
URL: http://musicismydrog.blogg.se/
Postat av: hanna

Grattis! :) Och lycka till! Fortsätt skriva. kommer absolut att läsa :)

2009-01-04 @ 23:49:38
URL: http://johannaaceciliaa.blogg.se/
Postat av: Denice

Söt bild :)

2009-01-05 @ 16:29:37
URL: http://twodiamonds.blogg.se/
Postat av: Marie-Jane

Du påminner så mycket om min syster när hon och jag var små, till utseendet. Jag avgudade dina klädval i idol också. Lycka till med bloggen och allt annat. Kram på dig

2009-01-11 @ 01:22:40
URL: http://mariejane.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad glad jag blir som har hittat in på din blogg! Du är en förebild för mig Alice, trots att vi har samma ålder, vilket gör det ännu coolare!

2009-01-13 @ 18:03:08
URL: http://holofsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Hejsan Alice!

Jag tycker att du sjunger BÄST!

Det är som alla tittar på dig för din musik!



Ja ville bara säga det!

Hade bra/Elin



P.s Kommer ni till Gävle snart? <33

2009-01-17 @ 06:34:10
URL: http://elin646.bilddagboken.se/p/main.html?
Postat av: Matilda

OMG du är så bra, hejade på dej hela vägen! tycker att du är grymt bra! ILOVEYOU! <3 du kan väl komma till gotland igen! snälla! ;) <33

2009-01-20 @ 21:07:09
URL: http://godiis.blogg.se/
Postat av: FELICIA

du är värld allt det alice! det är sånna som du som ska bli kända, som håller sig till det lite mindre stolta. du verkar vara en sjukt bra männsika. JAG BEUNDRAR DEJ. skulle också vilja sjunga. :)

och även om livet blir svårare senare, så kan du ALLTID tänka tillbaka på det som hänt.

puss

felicia :)

2009-04-14 @ 02:25:52
URL: http://felicialunds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback